Ramen blinderen? Zo voldoet u aan de wetgeving
Het laten blinderen van uw autoruiten met raamfolie heeft talloze voordelen. Ten eerste blijft het bij warm weer een stuk koeler in de auto. Dat is niet alleen prettig, maar bespaart ook energie omdat de airco dan minder hard hoeft te draaien. Raamfolie houdt ook de schadelijke UV-straling tegen. Daardoor kunt u niet verbranden en wordt voorkomen dat de bekleding van de auto snel verkleurt. Daarnaast zijn er privacy voordelen. U mag echter alleen de achterruit van uw auto blinderen. Op de andere ruiten is uitsluitend een licht getinte raamfolie toegestaan.
Wetgeving getinte autoruiten
Het gebruik van raamfolie waardoor de voorruit en de zijruiten vrijwel helemaal worden geblindeerd is in Nederland verboden. De achterruit mag wel met een getinte folie of coating worden behandeld, onder voorwaarde dat de auto een rechterbuitenspiegel heeft. Als de politie vermoedt dat de ruiten teveel licht tegenhouden, kunnen ze u aanhouden. Ze kunnen dan de lichtdoorlatenheid van de ruiten meten. Als er te weinig licht wordt doorgelaten, kan het kentekenbewijs worden ingevorderd. Dan heeft u enkele weken de tijd om de raamfolie te verwijderen of aan te passen.
Hoeveel licht moet er worden doorgelaten?
Voor de voorruit en de zijruiten gelden een aantal regels ten aanzien van de lichtdoorlatendheid van raamfolie. Die regels gelden in heel Europa. Raamfolie op de voorruit moet minimaal 75 procent van het licht doorlaten. De lichtdoorlatendheid van de zijruiten moet minimaal 70 procent zijn. Voor de achterruit gelden geen beperkingen. Als u wilt, mag u de achterruit helemaal laten dichtplakken met een donkere raamfolie of een reclamesticker waar geen licht doorheen kan komen, mits de auto is voorzien van een rechterbuitenspiegel.
Controle van geblindeerde auto's
Het is niet bij iedereen bekend dat er beperkingen zijn aan het blinderen van autoruiten. Vaak wordt een veel te donkere raamfolie gebruikt uit privacyoverwegingen. Om die reden controleert de politie geblindeerde auto’s behoorlijk streng. Om niet met de eigenaren van de auto’s in discussie te hoeven gaan, heeft de politie de beschikking over een apparaat waarmee de lichtdoorlatendheid van autoruiten exact kan worden opgemeten. Als de folie te weinig licht doorlaat, kunt u een boete krijgen en wordt kentekenbewijs deel 1A ingevorderd. Dat krijgt u terug als de folie is verwijderd of aangepast. Daar heeft u enkele weken de tijd voor.
Meting van de lichtdoorlatendheid
Het meten van de lichtdoorlatendheid wordt gedaan met een meettoestel met twee sensoren. Eén sensor wordt aan de binnenzijde van de autoruit geplakt en de andere sensor daar recht tegenover aan de buitenzijde. Die sensoren ‘zien’ elkaar door de autoruiten met raamfolie en meten de lichtdoorlatendheid. Niet alleen de politie heeft zo’n meettoestel. Ook bij Merkx kunnen we zo’n meting voor u verrichten. Het wordt aangeraden om dat te laten doen als u zelf raamfolie heeft aangebracht. Want autoruiten zijn vanuit de fabriek ook al iets getint. De kans is dus aanwezig dat u de wettelijk vastgestelde norm overtreedt.